Uzyskaj zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu
Krok po kroku
1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek oraz jeśli reprezentujesz spółdzielnię mieszkaniową lub wspólnotę mieszkaniową, stosowne oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.
2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty (patrz dział: Wymagane dokumenty).
3. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, dołącz oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonaj opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu.
4. Jeżeli nie jesteś właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, zarządcą nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa, nie reprezentujesz spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi lub też posiadaczem nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, niebędącym żadnym z wyżej wymienionych podmiotów, do wniosku dołącz zgodę jej właściciela. Jeżeli nie jesteś jedynym właścicielem nieruchomości do wniosku należy załączyć zgodę pozostałych współwłaścicieli.
5. Dokumenty złóż w Urzędzie Miasta i Gminy w Białobrzegach w sekretariacie lub w Wydziale Ochrony Środowiska II piętro, pok. 32 wyślij pocztą lub przez ePUAP.
6. Zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, w trakcie którego dokonana zostanie wizja lokalna, o czym zostaniesz poinformowany drogą pisemną.
7. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego twoja sprawa zostanie załatwiona
w ciągu 1 miesiąca, a w sprawach skomplikowanych w ciągu 2 miesięcy. W przypadku uzupełnień braków we wniosku termin może ulec wydłużeniu.
8. Decyzja zostanie dostarczona pocztą lub możesz odebrać ją osobiście w urzędzie.
Wymagane dokumenty
Wniosek posiadacza nieruchomości, o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, zawierający:
1. imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
2. oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością (z podaniem numeru Księgi Wieczystej przy własności, współwłasności, użytkowaniu wieczystym, współużytkowaniu wieczystym lub innego dokumentu w pozostałych przypadkach – dzierżawa, najem itp.) albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa
w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
3. zgodę właściciela/współwłaścicieli nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie
o udostępnieniu przez spółdzielnię mieszkaniową/zarząd wspólnoty mieszkaniowej informacji, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu;
4. nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
5. obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
a. posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
b. nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
6. wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
7. miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
8. rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
9. projekt planu:
a. nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa
i krzewy lub
b. przesadzenia drzewa lub krzewu, jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
10. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000,
w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
11. zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające stosownym zakazom dotyczącym ich niszczenia, jeżeli zostało wydane;
12. pełnomocnictwo – w przypadku wyznaczenia pełnomocnika (oryginał lub odpis notarialnie poświadczony za zgodność z oryginałem);
13. dowód wniesienia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa;
14. oświadczenie spółdzielni mieszkaniowej o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów;
15. oświadczenie zarządu wspólnoty mieszkaniowej o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.
Opłaty:
1. 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo.
2. Zapłaty można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy:
53 9117 0000 0000 0576 2000 0010
Przydatne informacje
Drzewo to wieloletnia roślina o zdrewniałym jednym pędzie głównym (pniu) albo zdrewniałych kilku pędach głównych i gałęziach tworzących koronę w jakimkolwiek okresie podczas rozwoju rośliny
Krzew to wieloletnia roślina, która rozgałęzia się na wiele zdrewniałych pędów. Nie ma pnia ani korony.
Na usunięcie drzew lub krzewów owocowych nie jest wymagane zgłoszenie. W tym przypadku za drzewa lub krzewy owocowe uznaje się te, które są uprawiane po to, by wykorzystać ich owoce — na przykład do przetworów.
Urząd może zażądać od ciebie opłaty za usunięcie drzewa, jeśli:
• w ciągu 5 lat od wizyty urzędnika wystąpisz o pozwolenie na budowę,
• budowa będzie związana z prowadzeniem działalności gospodarczej na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo.
Jeśli drzewo lub krzew, które chcesz wyciąć:
• jest siedliskiem chronionych gatunków zwierząt, roślin lub grzybów – potrzebujesz wtedy zezwolenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Na przykład potrzebujesz pozwolenia na:
o zniszczenie porostów chronionych, które rosną na drzewie,
o usuwanie gniazd, niszczenie siedlisk, dziupli,
o płoszenie ptaków w okresie lęgowym,
o usuwanie drzew, które są siedliskiem owadów chronionych, na przykład pachnicy dębowej,
• jest pomnikiem przyrody – możesz je usunąć, jeśli zostanie podjęta uchwała rady gminy
w sprawie zniesienia pomnika przyrody,
rośnie na terenie obszarów chronionych – więcej informacji znajdziesz na stronie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024, poz. 1478).
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 poz. 572)
• Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Załącznik do ustawy. Część III ust. 44 – zwolnienia pkt. 6 oraz część IV (Dz. U. z 2023 poz. 2111)
Rozporządzenia Ministra Środowiska:
• z dnia 9 października 2014 r., w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz.U. z 2014 poz. 1409)
• z dnia 9 października 2014 r., w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz.U. z 2014 poz. 1408)
• z dnia 16 grudnia 2016 r., w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz.U. z 2016 poz. 2183)
• z dnia 9 września 2011 r., w sprawie listy roślin i zwierząt gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym (Dz.U. nr 210 poz. 1260)