Roman Schulz - wybitny pedagog, stwierdził, że „innowacje to działania, które określa się najczęściej mianem twórczości pedagogicznej, postępu pedagogicznego, nowatorstwa”.
W myśl jego słów nauczycielki Publicznego Przedszkola nr 2 im. Kubusia Puchatka w Białobrzegach wprowadziły niekonwencjonalne i nieszablonowe sposoby pracy z dziećmi we wszystkich grupach wiekowych.
Pierwsza innowacja, która realizowana jest już od 01.10.2015r. to innowacja „Dbam o swoje bezpieczeństwo”. Jej autorkami są Pani Dominika Gutkiewicz i Pani Renata Regulska. Treści zawarte w innowacji mają na celu wychowanie ludzi asertywnych, świadomych zagrożeń płynących z otaczającego nas świata, przewidujących ewentualne niebezpieczeństwa i planujących własne działania na wypadek zetknięcia się z niebezpieczeństwem. Założeniem innowacji nie jest nauka zachowania w określonej sytuacji, gdyż nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich możliwości i różnorodności niebezpieczeństw – a nauka jak postępować, jak bronić się, jak opanować emocje. Kolejna innowacja pedagogiczna „Mali aktorzy na scenie” wdrożona jest od 01. 01.2016r. Innowację opracowała Pani dyrektor Anna Siurnik wraz z Panią Jolantą Skuzą. Inspiracją do jej stworzenia była obserwacja umiejętności recytatorskich, wokalnych i tanecznych wychowanków przedszkola. Dzieci z dużą swobodą występują w przedszkolnych inscenizacjach, formach teatralnych wykazując zainteresowania w zakresie ekspresji aktorskiej. Niniejsza innowacja jest propozycją rozszerzenia treści z zakresu edukacji teatralnej i społecznej. Istotnym czynnikiem uzasadniającym wprowadzenie innowacji polegającej na rozwijaniu uzdolnień artystycznych wychowanków, jest fakt wyjścia naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców oraz aktywnego udziału w życiu kulturalnym. Następna innowacja pedagogiczna „Uczymy się mówić poprawnie – wykorzystanie zabaw logopedycznych do stymulowania rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym” będzie realizowana od 15.02.2016r. Autorką innowacji jest Pani Sylwia Krupa. Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u wielu z nich można zaobserwować oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój mowy lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej. Występowanie tych nieprawidłowości ma istotny wpływ na przebieg procesu nauczania w okresie wczesnoszkolnym. Wczesne rozpoczęcie usprawniania mowy oraz korygowanie wszelkich zaburzeń może wyrównać defekty rozwojowe. Niniejsza innowacja powstała z tytułu ogromnej potrzeby intensywnej, systematycznej pracy ukierunkowanej na doskonalenie i korygowanie mowy dziecka. Proponowane zajęcia będą doskonale stymulowały umiejętności językowe, aby wspomóc wychowanków w osiąganiu sukcesów na dalszych etapach edukacji. Znajdujące się w innowacji ćwiczenia mają charakter zabawowy. Pamiętając o tym, że rozwój mowy jest ściśle związany z rozwojem ruchowym, zasadnym jest wykorzystanie w pracy nowoczesnych środków dydaktycznych. Takim środkiem jest również „Magiczny dywan” – interaktywna pomoc dydaktyczna. Nowotarskie zastosowanie go w terapii logopedycznej jest dodatkową zaletą niniejszej innowacji. Czwarta innowacja pedagogiczna „Muzykoterapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną” napisana przez Panią Ewę Dybiec, będzie również wdrożona od 15.02.2016r. Innowacją objęte zostaną dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z autyzmem, zespołem Dawna i mózgowym porażeniem dziecięcym. Celem terapii przez muzykę jest zwiększenie efektywności rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Dobroczynnie wpływa na usunięcie wielu defektów w rozwoju dziecka: opóźnień sfery słuchowej, ruchowej, wzrokowej, mowy itp. Mamy nadzieję, że wprowadzone innowacje pedagogiczne w pełni spełnią oczekiwania naszych wychowanków, a efektami naszych poczynań będziemy mogli się pochwalić po ich zakończeniu. Innowacyjna działalność nauczycielek naszego przedszkola to efekt udziału w szkoleniach w ramach projektu ,,Człowiek najlepsza inwestycja’’ – System doskonalenia nauczycieli w powiecie białobrzeskim. Dzięki wdrożonym działaniom nasza placówka ma szansę ubiegać się o tytuł ,,Innowacyjne przedszkole’’, ale mimo wszystko najważniejsza jest dla nas radość dzieci ze wspólnie spędzanego czasu oraz zadowolenie rodziców z ich osiągnięć.
Sylwia Krupa, Aneta Baczyńska